Vydávání druhopisů matričních dokladů – rodný, oddací a úmrtní
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Vydávání druhopisů matričních dokladů – rodný, oddací a úmrtní
-
Základní informace k životní situaciPři ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis.Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)Matriční úřad vydá matriční doklad:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům), jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům,
- pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
Matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem jeho pohřbu.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situaceŽadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Je-li žádost o vydání matričního dokladu podána v listinné podobě, musí být podpis žadatele na žádosti, popřípadě na plné moci, která je její součástí, úředně ověřen.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.
Úřad městského obvodu Svinov je matričním úřadem pro tyto městské obvody:
- Svinov
- Krásné Pole -
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Kde:
Statutární město Ostrava
Městský obvod Svinov
úřad městského obvoduBílovecká 69/48
721 00 Ostrava - SvinovKdy:
pondělí 7:30 - 11:30 12:30 - 16:30 středa 7:30 - 11:30 12:30 - 16:30 S kým:
Bc. Jana Štekbauerová
vedoucí odboru organizačního, vnitřních a sociálních věcí, školství, kultury a kontroly+420599421036 25 / Ostrava Svinov, Bílovecká 69/48 -
Jaké doklady je nutné mít s sebouŽadatel předloží:
- průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince)
- matriční doklad, kterým žadatel prokáže, že zemřelý byl členem jeho rodiny *(například rodný list, oddací list); případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný úmrtní list je nezbytný pro uplatnění práv jeho před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků
- vypravitel pohřbu při žádosti o úmrtní list předloží doklad o zaplacení pohřbu (fakturu)
- pokud žádost podává zplnomocněný zástupce, je třeba předložit spolu s žádostí oprávněné osoby také plnou moc s úředně ověřeným podpisem žadatele.
* Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 100 Kč v hotovosti. Bezplatně se vydává pouze prvopis matričního dokladu.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení je do 30 dnů.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
-
Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
-
Datum konce platnosti popisu
08.03.2023
-
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Neuvedeno