Revitalizace přednádražního prostoru Ostrava - Svinov, II. etapa

Revitalizace přednádraží financované z ROP

ROP_banner

Připravovaný projekt je umístěn v lokalitě nádraží resp. přednádražního prostoru Ostrava Svinov. Jeho cílem je vytvořit dopravní terminál nadregionálního významu, který propojuje a integruje vlakovou dopravu, individuální automobilovou dopravu, dálkovou autobusovou dopravu s městskou hromadnou dopravou autobusovou i tramvajovou. Projekt navazuje na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly ČD včetně přímého přednádražního prostoru. Výstavbu terminálu provází příprava vzájemně koordinovaných a harmonizovaných projektů Moravskoslezského kraje (MSK) a Statutárního města Ostravy (SMO). Do projektu MSK spadají silnice II. a III. třídy - vybudování dvou okružních křižovatek na ulici Bílovecké (sjezd z ulice Opavské a křížení s prodlouženou částí Peterkovy ulice v severní části projektu) a rekonstrukce silničních částí Svinovských mostů. Zbytek revitalizace Svinovských mostů jsou v kompetenci SMO. 

Celková realizace projektu se dá rozdělit do dvou fází, kdy v první části rekonstrukcí bude docházet k prodloužení dnes slepé ulice Peterkovy (ukončena u podchodu ČD), směrem pod Svinovskými mosty, až k ulici Bílovecké. Takto dostavěná ulice Peterkova budou sloužit jako objízdná trasa, při rekonstrukci ulice Bílovecké. K prodloužení Peterkovy dochází z důvodu vybudování nového bezbariérového autobusového terminálu pod Svinovskými mosty (zastávky a odstavné plochy pro dálkové autobusy a autobusy městské hromadné dopravy). Zároveň s činností budování tohoto dopravního propojení, bude docházet i k rekonstrukci kanalizace, která je umístěna pod ulicí Peterkovou.

Druhou fází projektu je samotná rekonstrukce prostoru autobusových a tramvajových zastávek na Svinovských mostech a přístupů k těmto zastávkám. Ve spojitosti s touto činností, bude docházet i k rekonstrukci povrchu vozovek jednotlivých jízdních pásů a to nejprve směrem do centra města a následně směr Poruba. Vozová doprava bude v tomto období svedena na aktuálně nerekonstruovanou část mostů. Součástí této rekonstrukce je i vybudování bezbariérových přístupů na jednotlivá nástupiště a to pomocí eskalátorů a výtahů. Vzhledem k důležitosti Svinovských mostů v nadregionálním dopravním systému kraje a města, nebude tento tranzitní uzel po dobu rekonstrukce přerušen, jen dojde k reorganizaci a přesunu zastávek do předpolí mostů (směr Poruba) a pohyb pasažérů, bude koordinován ve spolupráci s dopravním podnikem Ostrava.

Celkové náklady na realizaci stavby byly generálním projektantem odhadovány na cca 800 mil. Kč, z čehož cca 613 mil. Kč jsou náklady Statutárního města Ostravy a cca 183 mil. Kč jsou náklady stavební části Moravskoslezského kraje. Ve spojitosti s rekontrukcí (prodloužení) ulice Peterkovy, bude v místě nové trasy rekonstruována i kanalizace v předpokládaných nákladech 19,2mil. Kč. Veškeré výše uvedené ceny jsou uvedeny včetně DPH.

Dne 2. června 2010 došlo k podpisu smlouvy mezi SMO a Regionální radou regionu soudržnosti Moravskoslezsko a tento projekt bude financován z fondů EU (ROP NUTS II Moravskoslezsko), maximálně však ve výši 91,98 % z celkových způsobilých výdajů projektu. Aktuální výše přiznané dotace na projektovou část SMO činí cca 560 mil. Kč.

Aktuální stav

Odborná hodnotící komise, sestavená k veřejné zakázce (VZ) na generálního dodavatele stavby, určila jako nejvýhodnější nabídku sdružení firem IMOS Brno a SDS Exmost a toto pořadí schválila rada města i kraje. K výsledkům VZ k dnešnímu dni došly námitky dvou firem. Konkrétně od společnosti Subterra a.s. a Skanska a.s., nebudou li v protestu úspěšné, je reálné, že bude stavba zahájena ještě v lednu 2011.
 
Objekt plata
S projektem Revitalizace přednádražního prostoru Ostrava-Svinov je často spojován rovněž objekt dnešního plata. Samotný objekt  plata však nijak s projektem revitalizace nesouvisí ani jej nepodmiňuje. Jedná se o stavbu statutárního města na soukromých pozemcích, na nichž se připravuje ze strany vlastníka výstavba objektu polyfunkčního charakteru. Objekt byl v říjnu 2010 zdemolován.
Plato_predPlato_po